نقش گاو در رسانه/ بخش طنز روزنامه دریا
نقش گاو در رسانه امروز
در فضای رسانه ای امروز دیگر از آن گاو ناز نازی حسنک که از گرسنگی ما ما میکرد اثری نیست و امروزه گاو به نمادی برای خشونت و وحشی گری مبدل شده است.
گاو در رسانه حضور ویژه ای دارد و اگر در این زمینه از یک ایرانی سوال شود فورا فیلم مفهومی «گاو» اثر ماندگار داریوش مهرجویی در خاطرش مسجل میشود.
این فیلم در جشنواره های کن، برلین، مسکو، لندن، لس آنجلس و دیگر نقاط به نمایش درآمده است. انتخاب فیلم گاو به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران از منظر منتقدان در سالهای 67،51 و 78 نشان میدهد که این فیلم تا چه اندازه اهمیت دارد.
در فضای رسانه ای امروز بیشترین تصاویر گاو مربوط به فیلم های کوتاه اینترنتی است حمله شیرها یا تمساح های افریقایی به بوفالوها، حمله گاو وحشی به گاوباز اسپانیایی ،حمله گاو هندی به صفوف نمازگزاران و یا کشته شدن گاو وحشی توسط گاوباز نوجوان مکزیکی همگی نشان از افزایش خشم و خشونت در جهان امروز است.
البته گاو در حوزه طنز و کاریکاتور رسانه های ایران شرایط بهتری دارد و عمده توجه کارتونیست ها در گران شدن قیمت فراورده های جانبی این موجود ارزشمند خلاصه می شود.
هالیوود نیز به این حیوان مفید توجه ویژه ای داشته است .فیلم سینمایی گاو خشمگین به کارگردانی مارتین اسکورسیزی است، فیلم درام ورزشی بر اساس زندگی جیک لاموتا مشتزن معروف آمریکایی است. این فیلم بسیار جذاب و مشهور محصول سال 1980 کمپانی آمریکایی یونایتد آرتیستز است.
در ادبیات ما به کابوی های آمریکایی گاوچران گفته میگویند. گاوچران ها یا همان کابوی ها در تاریخ و فرهنگ غرب وحشی حضور تاثیر گذاری داشته اند و طی صد سال از پوشاک و غذا تا هنر و فرهنگ گاوبازها برای غرب به الگو مبدل شدند.
حتی شلوار جین نیز محض کابوی های گاوباز تگزاسی طراحی شد.
کابوی ها در موسیقی وسینمای هالیوودی حضور چشمگیری دارند و تقریبا در اغلب انمیشن ها و فیلم های آمریکایی حداقل یکبار یادی از گاوچران های کابوی شده است.آخرین اثر هالیوودی معروف« گاوچران ها و بیگانگان »به داستان گاوچران حادثه جویی باز می گردد که همسرش توسط موجودات فضایی عاشق طلا ربوده می شود...
گاو در سینمای هند و کشورهای اسپانیولی از جمله مکزیک و اسپانیا نیز دارای ارزش اعتبار خاصی است و صدها اثر در قالب کتاب، فیلم ،تئاتر و انمیشن درباره گاو و گاوبازان تولید شده است.
البته داستان کابوی های آمریکایی که از قرن نوزدهم به اهلی کردن بوفالوهای وحشی رو آوردند و تگزاس را مقر خود کردند با گاوبازان اسپانیولی که در ورزشگاهها گاوهای وحشی را ظالمانه به مرگ دعوت می نمایند،متفاوت است.
فارغ از ابن خشونت ها در دنیای انیمیشن ،معروف ترین شخصیت گاو احتمالا اتیس پسر بن در انمیشن های سریالی رئیس مزرعه محصول 2006 کمپانی دیزل می هالیوود است.
اگرچه در ابتدا این انمیشن بسیار جالب با محتوای طنز مورد توجه بینندگان واقع شد اما از قسمت های دوم به بعد دیگر آن شیرینی و جذابیت قبل را نداشت و سازندگانش با بی ذوقی در محتوا مخاطبان را دلزده کردند.
و در پایان هنوز هم تصویر گاو قصه حسنک کجایی در کتاب فارسی نوستالژی بسیاری از ایرانیان است.و این قصه قشنگ نشان از رحم عطوفت نشات گرفته در ذات مهربان مردمان ایران زمین است.
کاظم گلخنی